Türk Sanat Müziği'nden üç örnek ve değer farkındalığı

Gencebay Müziğinin Derinliklerine Yolculuk...
Forum kuralları
Dikkat:
-Tek bir eser ile ilgili yorum ve analizler için burayı değil, eserleri-f69/ kategorisini kullanınız.
-Tek bir albüm ile ilgili yorum ve analizler için burayı değil, diskografi-f67 kategorisini kullanınız.

Türk Sanat Müziği'nden üç örnek ve değer farkındalığı

Yeni mesajgönderen tarantini8 tarih 23 Kas 2009, 13:00


Türk Sanat Musikisi içinde yer alan üç eserden bahsediyorum.

1995 “yanar yine bu yürek” eseri ve 1999 “giden gelmez yerine” eserleri.

Tahmin ediyorum bu bahsettiğim ilk iki eseri anında hatırlayamayanlar olabilir.

Üçüncü olarak “bir zaman ağlayıp” diyorum.

“Bir zaman ağlayıp” eseri 1970’lerden. Meyanı olmayan, Türk Sanat Müziği kategorisi içinde değerlendirmemiz gereken, içinde yer aldığı albümün(benim dertlerim) ağır havasına uyan bir eser. Bu albümdeki hızlı eserleri de unutmuyoruz tabii. Ama, albümün genel havası ağır. Bu eserde darbukanın çok duyuluşu olağan Türk Sanat Müziği eserlerinden farklı bir yön oluşturuyor.

“Yanar yine bu yürek” eserinin girişinde gitar senkronizeli bir ney taksimi var. Tasavvufi bir havanın yaşatıldığı ilk giriş pop ritimli bir orkestrasyona bağlanınca; klasik manada Türk Sanat Müziği soundunu kaybeder gibi oluyoruz. Ama şan ile beraber yeniden ve unutulmayacak şekilde yakalıyoruz.

“Giden gelmez yerine” eserinin düzenlemesi ile “yanar bu yürek” eserine göre çok daha fazla (tam manası ile) Türk Sanat Müziği’nin içine girilmiş. Kanun taksimi ile başlanılıyor.

“sen alnına bu yazıyı kendi ellerinle yazdın” şeklindeki başlangıcı birisine iyi bir TSM solistinden dinletseniz, o kişinin bestekarın Orhan Gencebay olduğunu tahmin etmesi mümkün değil.

Bu arada, “yanar yine bu yürek” eserini icrası zorlar arasına da alabiliriz.

Bizim tasvip etmediğimiz “arabesk” tabiri bir yanda. Üstad “serbest çalışmalar” diyor. Kesin olan husus Gencebay müziğinin farklılığı. Bu ölümsüz bestekar, yukarıda örneklerinden üç tanesini verdiğim gibi, TSM kategorisi içinde de mükemmel eserlere imza atmış durumda. Peki bu durumun ne ölçüde farkında müzik kamuoyu? Doğru düzgün “Türk Sanat Müziği” farkındalığı olsa “giden gelmez yerine” eserinin çok daha fazla dikkat çekmesi gerekirdi. Peki, kamuoyu Orhan Gencebay denilince hemen ne yapıyor? Çoğu magazin mahiyetindeki haberlerle “batsın bu dünya” nın (o da yeni versiyonunun) klip ve şarkılarını servis ediyor. Her zaman söylüyoruz nasıl bir inci deryası var ortada diye. İşte “giden gelmez yerine” eseri mesela…
En son tarantini8 tarafından 26 Tem 2010, 11:18 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
Söz mü kaldı söylenecek?
Yar mi kaldı sevilecek?
Bundan böyle aşkın adı

Masallarda bilinecek
Kullanıcı avatarı
tarantini8
Divane
Divane
 
Mesajlar: 320
Kayıt: 06 Mar 2009, 17:48
Berhûdar Etti: 85
Berhûdar Oldu: 212
Uyarılar: (0%)
Level: 16
HP: 5 / 556
5 / 556
MP: 265 / 265
265 / 265
EXP: 320 / 331
320 / 331

Re: Türk Sanat Müziği'nden üç örnek ve değer farkındalığı

Yeni mesajgönderen tarantini8 tarih 18 Ara 2009, 11:50

"Bir zaman ağlayıp" uşşak,  "giden gelmez yerine" kürdili hicazkar; "yanar yine bu yürek" hicaz makamındadır. Bunları da ekleyelim. Bu hususta yanlışlık yaptımsa, lütfen gerçekten bilenler düzeltsin.
Söz mü kaldı söylenecek?
Yar mi kaldı sevilecek?
Bundan böyle aşkın adı

Masallarda bilinecek
Kullanıcı avatarı
tarantini8
Divane
Divane
 
Mesajlar: 320
Kayıt: 06 Mar 2009, 17:48
Berhûdar Etti: 85
Berhûdar Oldu: 212
Uyarılar: (0%)
Level: 16
HP: 5 / 556
5 / 556
MP: 265 / 265
265 / 265
EXP: 320 / 331
320 / 331



İlginizi Çekecek Diğer Başlıklar


Dön Orhan Gencebay Müziği

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 4 misafir